A Tazkirah 4 All Muslims in the World

A Tazkirah 4 All Muslims in the World

Saturday, February 2, 2008

Pembelajaranku di minggu ke-3 dan minggu ke-4

Bismillahirrahmanirrahiim...

Bagi minggu ke-3 dan ke-4, Prof Saedah membincangkan mengenai Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) sebagai ABM. Rupa-rupanya banyak lagi ilmu-ilmu ICT yang perlu aku tahu dan pelajari secara mendalam bukan sekadar tahu teori saje. (-_;).Alhamdulillah, aku suka cara Prof memberi lecturenya, mendampingi kami, menunjuk ajar dan membuka pemikiran kami agar berfikir jauh ke hadapan dalam mengaplikasikan kekreatifan kami untuk memudahkan pengajaran kami di sekolah kelak, Insya Allah. Kadang-kadang malu juga aku pada Prof kerana tidak dapat menyebut teori-teori asas dalam pendidikan bila Prof mengajukan sebarang persoalan yang berkaitan (kerna inilah 1st time aku betul-betul serius untuk menceburkan diri dalam bidang perguruan + tiada setitik pun pengalaman mengajar like sahabat-sahabiah yang lain).

Persoalan yang bermain-main di mindaku adalah bagaimana aku nak menghasilkan sesuatu presentation yang luar biasa kreatifnya dalam subjek pengajaranku di sekolah nanti dan sekaligus mudah untuk para pelajarku memahami, ingat dan teringat-ingat dengannya kelak?

Bagi "tugasan" minggu ke-3, Prof ada meminta kami untuk membantunya mencari Where is the stars sama ada kami merujuk al-Qur'an, hadith, surfing internet etc. Selain itu, Prof juga ingin mengetahui dengan lebih lanjut perihal diri kami in our own hand-writing dan menyertakan sekeping gambar kami yang sempoi.

Manakala tugasan berkumpulan kami yang seterusnya adalah menyediakan persembahan slide show bagi suatu topik dalam subjek Pendidikan Islam. Aku segroup dengan Mahirah, Aziah dan Azuni. Lagi 2 minggu (M 6) kami kena prezen. Each group will be given 5 – 7 minutes to present our tasks. Insya Allah, me and my group will do the best for our presentation,amin…

Wassalam.

No comments: