A Tazkirah 4 All Muslims in the World

A Tazkirah 4 All Muslims in the World

Friday, March 14, 2008

Ilmu baru bagiku...(11.03.08)

Bismillahirrahmanirrahim...

Segunung kesyukuran kepadaNya, kerana diizinkanNya untuk menadah suatu ilmu yang baru dalam bidang ICT pendidikan. Hari ni, kami satu batch DPLI'08 berkumpul beramai-ramai di dalam makmal 2, Menara Pendidikan untuk belajar dan dengar taklimat IWB dari Cik Fenny Sitiawan.

IWB ni singkatan kepada interactive white board. Functionnya sebijik macam white board biasa cuma lebih mesra pengguna...bila cik Fenny mintak volunteer untuk reka perkataan baru daripada kalimah AEROPLANE, terus je aku menonong ke depan. Aku cuba tarik huruf R O P E satu-satu tapi tak bergerak pun. dan Alhamdulillah, pengalaman dan pengetahuan baru yang aku perolehi ialah kena sentuh betul-betul huruf-huruf tersebut dan tarik ke bawah bagi membentuk perkataan yang dikehendaki.:).

Apa yang aku seronok sekali adalah waktu nak hide answer tu.juga part infinate clonner etc. yang aku enjoy dengannya. Sekali fikir, IWB ni sesuai sebagai ABM di sekolah rendah je, tapi bila fikir-fikir lagi,boleh je jadi ABM untuk mengajar di sekolah menengah juga. Cuma guru itu mestilah seorang yang inovatif dan kreatif untuk membuatkan pelajar dapat memahami dan mengingati pembelajarannya itu dengan lebih efektifnya.

After taklimat, Cik Fenny minta kami do in group suatu latihan berkaitan dengan subjek pendidikan islam. Aku segroup dengan k.Azyati ng k.Kirah buat tajuk Istinjak.Sebelum masuk pada latihan, kita kena tulis dulu butiran pengajaran seperti subjek, topik, target, objektif pengajaran. Then,boleh proceed kepada latihan yang nak dibuat. Kami sempat buat alatan-alatan istinjak sahaja.

Wallahuaklam...

1 comment:

Ckin Kembaq said...

tugas seorang pendidik tidak mudah bahkan mencabar..smoga istiqamah di jalannya..jemput singgah ke blog..